[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • Home page
    • חדשות האתר
  • site map
  • About
    • Curriculum Vitae
  • Exhibitions
    • Sarah's Tent – "Pleasure in the Late" - 2005
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • ''The Valley – Wadi Salib''
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • Draw to Close - 1994
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • Draw to Close - 1994
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
  • Research and Articles
    • Self - Portait paintings - out of the research
    • ספר אובייקט - אדם ואגם מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • Art and Education
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • Projects
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

בלוגיסטיקה

אנו נדונים להיות חופשיים

קטגוריות בלוג

  • new בחר קטגוריה (0)
  • אמנות (53)
    • מיצב (3)
    • מיצג (15)
    • עבודות סביבתיות (4)
    • שיר וציור (11)
    • שפת הגוף (5)
    • תערוכות (8)
  • כללי (8)
    • אמנות וחינוך (1)
      • ישיבה תיכונית לאמנויות (1)
    • שיר סיפור (1)
    • שירה (5)
    • תכנים אישיים (0)
  • ציור ושיר (5)
  • קול קורא (4)
  • שירה (1)

פרסומים אחרונים בבלוג

  • קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם
  • ארבעים שנה אקוט בדור - יומולדת 40 למלחמת יום הכפורים
  • וכפיה תמכו פלך - תערוכה - נורית צדרבוים
  • זה בא וזה הולך - וכלום לא קורא ( או שהכל קורה)
  • לא נגמר לי הסוס - ואיך זה לעזאזל קשור לאמנות ?

לפרסומים קודמים

פרסומים פופולריים

  • על שריפה, עקידה, המאכלת, והאש המאכלת
  • השפה רואה אותך עירומה
  • נשים אבניות משוחחות בכחול וצהוב
  • ארבעים שנה אקוט בדור - יומולדת 40 למלחמת יום הכפורים
  • השפה רואה אותך עירומה - כותבת יונה

לפרסומים קודמים

Languages

  • English English
  • עברית עברית
Home » Blogs » nuritart's blog

שפת הגוף

Submitted by nuritart on Fri, 17/06/2011 - 12:04
  • אמנות
  • יונה וולך
  • נורית ארט newsletter
  • נורית ארט newsletter
  • נורית צדרבוים
  • פיסול
  • שפת הגוף
  • שפת הגוף
  • תערוכה בבלוג

"תראה איזה גוף יש לשפה ומידות, אהב אותה עכשיו בלי כסות ולשון" כך כותבת המשוררת יונה וולך בשירה 'עברית'. היא מדברת על שפה ועל גוף. באותו שיר עצמו היא כותבת עוד "העברית היא פסל שלא פוסל…..ככל שהיא מתבגרת היא יותר יפה".



לפני שנים הצגתי תערוכה יחיד בשם "כן, לא, שחור, לבן" בבית האמנים על שם שגאל בחיפה, בבית האמנים בירושלים, ובהיכל התרבות בנהריה. העיתונאית שראיינה אותי אמרה לי בין השאר "את יודעת, את מזכירה לי בציורייך את שיריה של יונה וולך". אספתי אלי בצנעה רבה את המחמאה. אכן ראיתי בכך מחמאה גדולה. ידעתי על יונה וולך, שמעתי את שמעה אבל לא הזדרזתי לקרוא, אז, בעיון את שיריה. חלפו שנים רבות, וכך לאחר שסיימתי את עבודת המחקר שלי (דוקטורט) ובעודי כותבת ומפרסמת שירה, נפניתי ליונה וולך הזכורה לי כל כך לטוב, ושקעתי עמוק בשיריה. לא שכחתי את דבריה של העיתונאית דאז, להיפך, דבריה הדהדו באזני בין שורות השירה של וולך ובעוד מילותיה שלה מצטלצלות באזני רוחי, עולים אלי ציוריי ופסלי מבצבצים גם הם – כאילו מנהלים הם ביניהם מעין דו שיח.



אז לשפה יש גוף, והעברית היא פסל – כך כותבת המשוררת. ומצד שני של אותה מטבע אני אומר שלגוף יש שפה משלו ופסל יכול גם הוא להיות דימוי של גוף. זאת בנוסף לעובדה שהוא עצמו נוצר ממגע של גוף . גוף שעוסק ביצירה יוצר גם הוא שפה. שהרי נגיעות המכחול שלי, נגיעות הפיסול שלי הם השפה הוויזואלית שלי – צורת הביטוי האישית שלי.



ומעשה שהיה כך היה. לאחרונה, ולאחר הפסקה של כמה שנים התחלתי שוב להציג בתערוכות. בעוד אני יוצרת בסטודיו שלי גוף עבודות חדש בנושא ישן, אני מאווררת גם ובו בזמן עבודות ישנות. באופן זה אני מחזירה אותם לחיים, לשיח, לעולם שמתוכו הם צמחו ואשר אליו הן שייכות. כך למשל הוזמנתי להציג בתערוכה קבוצתית, בגלריה קטנה וצנועה (אך מאד מוכרת) 'גלרינה' בבת שלמה. נושא התערוכה שאליו הוזמנתי הוא 'שפת הגוף'. מיד נזכרתי בקבוצה שלמה של פסלי חמר שאותם יצרתי לפני כשני עשורים.

 

נורית צדרבוים - 1999 - פסל חמר - שפת הגוף  

 

זהו גוף עבודות של פסלים שמציגים מחוות גופניות. דרך שפת האמנות, שזוהי שפה ויזואלית. כך  יצרתי סדרת פסלים קטנים כשכל אחד מביע את עצמו, כלומר מדבר, באמצעות תנועת הגוף. כל פסל מספר את סיפורו דרך 'הבעת הגוף' שלו. כל הפסלים יחד מנהלים שיח רב קולי שבו כל אחד 'צועק' את דבריו מתוך ודרך גופו. בלי מילים, בלי קול וגם בלי הבעת פנים. המחווה הגופנית שלו היא זו הנושאת את דברו. יחד כל הפסלים מנהלים שיח פוליפוני שיח שכולו חומר- צורה – תנועה.

 

 פסל חימר - שפת הגוף - נורית צדרבוים - 1985

 

אך 'שפת הגוף' שם היא לא רק נחלתם של הפסלים שעומדים כקוראי תיגר, אלא גם שפת גופי שלי שהיה מעורב ביצירתם. הפסלים עשויים מחמר בטקסטורה שבה מורגשות טביעות היד והאצבע שלי, כמרקם אחיד. לחיצות האצבע שלי נראות על גופו של הפסל ובכך השתמשתי בעצם בגופי שלי (בידיי) כשפה שבאמצעותה יצרתי את דימויי הגוף – כלומר הפסלים.

 

נורית צדרבוים - 1999 - פסל - שפת גוף



כך נוצר גוף של עבודות – פסלים שמציגים שפת גוף – שנוצרו באמצעות גופי שיצר שפה ואכן כמו שכתבה המשוררת "העברית היא פסל שלא פוסל" – ואני עושה פסלים שעליהם כבר נכתב במקורותינו "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" (נושא שבו אני עסוקה רבות ואף הצגתי – בעבר – גוף עבודות שעוסק בנושא זה).

 



התערוכה שאליה הוזמנתי תפתח בימים הקרובים. העבודות שאותם חשבתי להציג התקבלו בברכה על ידי אוצר הגלריה. הכוונה שלי הייתה לאוורר את הפסלים ולחשוף אותם שוב ומחדש אלא שלא התכוונתי להציג את הפסלים עצמם אלא סדרה של צילומים. התערוכה נפתחת ולא, הפסלים שלי וגם לא הצילומים יופיעו שם. וכך ומסיבות 'שהזמן גרמן' – והנה עוד מחשבה ועוד רעיון עם רצון להשתתף בתערוכה שאותו אני יכולה לצרף אל אסופת הרעיונות שלי שלא זכו למימוש. כבר מזמן אמרתי שמה שעוד לא עשיתי הוא הרבה יותר ממה שכבר עשיתי. 

 

 

כך, נשארו הפסלים במקום שבתם הקבוע, הצילומים מחכים לי במחשב, והתערוכה 'שפת הגוף' תצא לדרך מבלי שגוף הפסלים שלי יאמר שם את דברו בגופו שלו עצמו. בתערוכה עצמה בסופו של דבר אינני משתתפת.



אבל, וזה הדבר החשוב שבגללו בזבזתי את כל המילים עד עכשיו, מצאתי שאינני חייבת להציג את עבודותיי דווקא שם בגלריה המסורתית בין קירות החדר. יש היום עוד הרבה מאד חללי תצוגה. כך החלטתי שבעוד שהתערוכה שם נפתחת אני יכולה להדהד אליה עם עבודותיי דרך המרחב הווירטואלי.

 

 

גם זו גלריה. גם זה מרחב לתצוגה.

 

ומה אני אומרת "גם זו גלריה"? עוד מעט קט המילה גם כבר לא תהיה רלוונטית. עוד מעט קט, בעולמנו זה הסוער והמפתיע, יתברר שהמרחב הוא דווקא הרשת שקירותיה הם מצד אחד המסך הפרטי ומצד שני כל מקום בעולם. כך החלטתי לי על דעת עצמי שאני משתתפת בתערוכה 'שפת הגוף' בחלל ובמרחב הפרטי שלי שהוא אכן משמש לי מרחב פרטי רק בעת כתיבת שורות אלה. לאחר מכן הוא הופך להיות מרחב פתוח 'רשות הרבים'.

 

הרחבתי את גבולות הגלריה על דעת עצמי, ופתחתי שלוחה קטנה של התערוכה הנדונה כאן במרחב האינסופי הזה.

 

 

זו דרכי להזמין את הקוראים והמתעניינים וגם את המזדמנים לחלק הראשון של תערוכתי 'שפת הגוף'. זו גם השפה שבאמצעותה החלטתי לכתוב כאן בבלוג שלי שייקרא כאן 'בלוגיסטיקה'.

 

השלב הראשון הוא תצוגת פסלי גוף, שגופם שלהם הוא שפתם ואלה כבר הפכו להיות בבחינת הגולם שקם על יוצרו.

 

 

הרשימה פורסמה לראשונה בוורדפרס ב - 2 למאי

 

©כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים

  • nuritart's blog
  • Share

מאוד מדהים אהבתי את הסגנון

Submitted by אנונימי (not verified) on Sat, 03/03/2012 - 00:33.

מאוד מדהים אהבתי את הסגנון השמרני נראה אוטנטי ומאוד מושקע
רק לאחד יש ידיים , אפשר גם יד שניה

  • reply

תודה למגיב האנונימי. תגובה

Submitted by nuritart on Mon, 05/03/2012 - 08:24.

תודה למגיב האנונימי. תגובה מאד מעניינת.

  • reply

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]