[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • דף הבית
    • חדשות האתר
  • מפת האתר
  • אודות
    • ביוגרפיה - במילים ותמונות
  • תערוכות
    • אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה/ 2006
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • הוואדי - וואדי סאליב
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • תחילת נעילה - 1994, 2011
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
    • תחילת נעילה - 1994
  • מחקר
    • The Book Object - Out of the Research
    • ציורי דיוקן עצמי - מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • אומנות בחינוך
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • מיזמים
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

בלוגיסטיקה

אנו נדונים להיות חופשיים

קטגוריות בלוג

  • new בחר קטגוריה (0)
  • אמנות (53)
    • מיצב (3)
    • מיצג (15)
    • עבודות סביבתיות (4)
    • שיר וציור (11)
    • שפת הגוף (5)
    • תערוכות (8)
  • כללי (8)
    • אמנות וחינוך (1)
      • ישיבה תיכונית לאמנויות (1)
    • שיר סיפור (1)
    • שירה (5)
    • תכנים אישיים (0)
  • ציור ושיר (5)
  • קול קורא (4)
  • שירה (1)

פרסומים אחרונים בבלוג

  • קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם
  • ארבעים שנה אקוט בדור - יומולדת 40 למלחמת יום הכפורים
  • וכפיה תמכו פלך - תערוכה - נורית צדרבוים
  • זה בא וזה הולך - וכלום לא קורא ( או שהכל קורה)
  • לא נגמר לי הסוס - ואיך זה לעזאזל קשור לאמנות ?

לפרסומים קודמים

פרסומים פופולריים

  • השפה רואה אותך עירומה
  • המסע והעמסה - הסיפור האמיתי
  • "אין מצב שאת שורפת ציורים" - כתב לי ר'
  • אמא אדמה (העם. אימא. גולן) / נורית צדרבוים
  • ואתה יודע - לאהוב כמוך

לפרסומים קודמים

שפות

  • English English
  • עברית עברית
דף הבית » בלוגים » הבלוג של nuritart

קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם

נשלח על ידי nuritart ב-א', 23/11/2014 - 19:52
  • אמנות
  • ציור, צילום, קיים, השריפה, האש מפצחת תמונות בדממה

 

הצגתי את היצירה 'כד וחומר' שאותה יצרתי בשנת 1987 ואשר בימים אלה הופיעה בכתב העת 'בטאון לשירה חברתית'. סיפרתי שלמעשה יצירה זו עלתה באש, כחלק ממיצג בשנת 2012 ושאלתי את חבריי בפייסבוק האם לדעתם היא קיימת או שאינה קיימת. החברים השיבו תשובות מעניינות. ועתה אני נותנת את תשובתי שלי תוך שאני מצטטת ומתייחסת לתשובותיהם/ן המעניינות ביותר.

 

ובכן, אני אומר, קודם ולפני הכול, שלדעתי היא קיימת. היא מופיעה אחר כבוד בביטאון שירה חברתית, נראית, נוכחת כולל כל הפרטים שהם בבחינת תעודת הזיהוי שלה. שם היצירה, מידות, טכניקה ושנת היצירה. עצם העובדה שהיא מופיעה שם עושה אותה קיימת, בין אם היא ניתנת לחישה ולנגיעה ובין אם לא. שנית, היא קיימת ועוד איך. וראו נא איך הצלחנו לראות אותה במרחבי הפייסבוק, שזה אומר שהרבה עיניים ראו אותה (גם אם לא השאירו סימן בצורת 'לייק') וראו שאנחנו דנים בה זה עתה ומדברים עליה. כל זה עושה אותה קיימת וכאן אין היא בבחינת הנעדר הנוכח, אלא בבחינת נוכח- נעדר- נוכח.

 

ואם אעמיק בדבריכם, אז הרי כל אחד מכם הוסיף ונתן עוד ממד וצידוק לומר שהיא קיימת. בועז שמואלי טוען ש"אם היא בזיכרון אז היא קיימת" ואני אומרת אכן, זה סוג של קיימות, אבל אני התכוונתי לקיימות הרבה יותר חזקה. משום שזיכרון הוא סלקטיבי וסובייקטיבי, ואילו היצירה הזאת שהונכחה כאן היא יותר מאשר זכרון מופשט, היא בכל זאת ויזואלית.

 

אירית סלע, הגדילה לעשות ואמרה "קיימת יותר, כי חסרונה מעצים. והצילומים יפים ומכאיבים. אשישות ריקות מיין כבדות כמו גוף ללא נשמה-את כתבת, אששית שכלתה באש זיכרונה כבד........." אירית מחברת בין יצירה זו ובין יצירה אחרת משלי אשר אותה היא מכירה היטב ומייצרת שיח טקסטואלי בין יצירות. יצירה מהדהדת ליצירה. השיח הזה שהצופה האחר (במקרה זה אירית) מייצר, מספר על השיח שקיים ממילא בין היצירות, ואירית מחייה אותו. והשיח אכן הופך אותה לא רק לקיימת, אלא גם לברת שיח ודיון. אירית גם מתייחסת לתהליך ההתכלות שהוא עצמו צורב, וכדבר צורב, בתרתי משמע, הוא נצרב גם בזיכרון. כמו שגם אמרה זאת שושיה בארי דותן " קיימת בתודעה, זו מעין צריבה במוח".

 

יוסי כהן בצניעותו הרבה תרם לדיון ואמר: "אם אנחנו מטריקס ולא יותר, חיים עולם מדומה, הרי שהיא יכולה להיות קיימת. אם רואים אותה, אם מדברים עליה, חושבים עליה - כמוה כקיימת באותם תנאים שלנו" יוסי כאמור אמר בדיוק את מה שאני אמרתי בתחילת דבריי. פשוט מאד 'רואים אותה, מדברים עליה, חושבים עליה' – משמע קיימת. וברוח זאת הוא מציין בצניעות ולדעתי גם בשנינות "ואולי לא אמרתי דבר. לא בטוח".


אסתר ויתקון אמרה חד וחלק "יצירה יפהפייה קיימת בצילום" וכן, צדקה לגמרי צדקה. היא קיימת בצילום משום שדור אחד לפני שהיא הגיעה למרחב הווירטואלי הוא הדור שלה כצילום. כלומר למרות השריפה שגם זה נמצא בצילום, היא לא ממש נמחקה מהעולם. ואפילו כך, ואפילו בתור צילום, אסתר מצאה לנכון לומר את אשר חשבה "יצירה יפהפייה". ובכן, יצירה שמקבלת מחמאה היא יצירה קיימת.

 

רחל טוקר שיינס בדומה לקודמיה אומרת: "אני מאמינה שכל מה שהיה קיים במציאות קיים בתודעה במקרה הזה בתיעוד.... חזק מזעזע והאמת חבל...אחלה עבודה :)אחת היפות!!!" רחלה מבססת אמירות קודמות 'זיכרון' 'צריבה' 'תודעה' ואכן, לדעתה כל מה שקיים בתודעה קיים, אך היא לא מסתפקת בזה, משום שהקיימות היותר מבוססת היא כאשר אפשר לראות ואולי גם לגעת ולפיכך היא מוסיפה ואומרת 'בתיעוד'. אחר כך היא גם מצטערת שהתבצע אקט השריפה, כמו רבים אחרים שכבר אמרו זאת. ואני חושבת שעל היצירה השרופה הזאת שלי מדברים הרבה יותר מאשר על יצירות אחרות שמתייבשות ומתביישות בארכיון הפרטי של הסטודיו שלי. אז קיימת. כן.

 

כוכבה סרנגה תרמה לדיון עוד נדבך ואמרה :"קיימת במצב צבירה אחר ... כך גם קורה אצלי פחות או יותר החשיבה הזאת האם העבודה קיימת אמנם לא שרפתי עבודות -אבל לפעמים, כשאני עולה עם צבעים חדשים על ציור ישן ומציירת מעליו מתנוססים להם הרהורים שכאלה ומתנופפת התמונה/העבודה הישנה מזדקרת מתוך זיכרון ושואלת –למה?". כוכי מכירה את התהליכים האלה של דבר אחד שמסתיים והאחר עולה עליו, והמשפט החשוב שתרמה לדיון הוא 'קיימת במצב צבירה אחר". אכן. כאשר שרפתי את העבודות אמרתי לחבריי שסבבו אותי, אל תדאגו, תהליך השריפה שם כל עבודה נשרפה לבד ובאיטיות (לא, לא עשיתי מדורת ל"ג בעומר), זה היה כור ההיתוך, כמו סטודיו שבו היצירה עוברת תהליך חדש ואחר. צילמתי כל שלב, הסרטתי את התהליך וכל אלה יהיו ועדיין הם חומרים ליצירה חדשה. כמו עוף החול ששורף עצמו לאחר אלף שנה וקם ומתעורר חדש, צעיר ואחר. כן צדקה כוכי. ואולי, אולי שואלת היצירה למה? אז כן, היא קיימת.

 

חנן פילקי אמר זאת בצורה חדה ונחרצת ועוצמתית " קיימת במצב אחר ועוצמתי" כל מילה שאוסיף כאן תהא מיותרת. כי חנן אמר הכול.

ובכן, חבריי היקרים, תודה לכם שתרמתם לדיון. ועזרתם ליצירה הזאת להוכיח שהיא קיימת.

 

והחשוב ביותר, תזכרו שכל הדיון הזה כאן הוא בעצם מטאפורה. היצירה שהייתה, ושנהייתה ואשר נשארה באופן שנשארה והשאלה ששאלתי כאן היא לא רק שאלה פרטית לגבי היצירה הזאת. היא שאלה הרבה יותר אוניברסלית המתבוננת על הקיים ועל הנעלם, על הנעדר ועל הנוכח ועל עצמנו בתוך כל הקלחת הזאת.

 

ותזכרו רק עוד דבר אחד. בכל רגע נתון אני יכולה להדפיס את העבודה על קנבס באיכות גבוהה, לעבור על זה שוב בצבע, ושוב היא תהיה כאן, דומה, שונה אחרת וחדשה.

תודה לכם.

 

 

 

כד וחומר - מתוך תערוכת היחיד 'סביבתי ואני' - 1987

 

 

 

מתוך 'מה שלומי על הגבול' -  האש מפצחת תמונות בדממה

 

 

 ולמי שמעוניין להכיר את הסיפור המורכב של התהליך 'האש מפצחת תמונות בדממה' מוזמן להכנס לרשימות האלה

 

האש מפצחת תמונות בדממה


על שריפה, עקידה, המאכלת, והאש המאכלת

  • הבלוג של nuritart
  • Share

נראה לי שצדקתי באמרי, כרעיון,

הוגש ע"י יוסי כהן אלרן (לא נבדק) ב־ב', 24/11/2014 - 07:52.

נראה לי שצדקתי באמרי, כרעיון, שמא אנחנו חיים במטריקס. זה רעיון פילוסופי ביסודו, דמיוני וכמעט בלתי נתפס - אבל מה שכתבת, נורית היקרה והבלתי נדלית, שאת יכולה לחדש את היצירה על בסיס הצילום שלה ולציירר (שמא טבעתי ביטוי חדש) אותה שוב - הרי שזהו מעשה של שיבוט התמונה, שהוא מעשה של כמעט יש מאין, של יצירה שביסודה גם היא הייתה יש מאין, שהייתה, כשם הספר הטוב ההוא, "צלה של הרוח". צל רוחה של הציירת. הנה איך כל העולמות שלנו מתנגשים או נפגשים, למן ההתפלספות ועד המעשה הממשי, מול עינינו ממש ובעוצם ידינו שלנו. עד כדי כך הגיע עולמנו המתקדם, עד כה, שמכשיר קטן, ביתי, יכול לסייע לנו להפוך רעיון, נושא וירטואלי כל שהוא, לדבר ממשי. ושמא כל זה משיב אותנו אל השאלה שזורמת בכל מה שאמרנו - מה היא בעצם הקיימות שלנו. אותה קיימות שמהיותה חולפת, אולי היא אכן וירטואלית עבור משהו כביר ואדיר הרבה מאתנו.

  • השב

תודה יוסי היקר, ושוב כדרכך

הוגש ע"י nuritart ב־ב', 24/11/2014 - 08:07.

תודה יוסי היקר, ושוב כדרכך תרמת לדיון והרחבת את ההרחבה. תודה. גם אהבתי וחייכתי ל'בלתי נדלית'.

  • השב

תם ולא נשלם מאמר מקיף נושא

הוגש ע"י אאירית סלענונימי (לא נבדק) ב־א', 23/11/2014 - 20:16.

תם ולא נשלם
מאמר מקיף נושא מעניין ,מעורר מחשבה מתגלגלת.
תודה נורית

  • השב

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]