[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • דף הבית
    • חדשות האתר
  • מפת האתר
  • אודות
    • ביוגרפיה - במילים ותמונות
  • תערוכות
    • אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה/ 2006
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • הוואדי - וואדי סאליב
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • תחילת נעילה - 1994, 2011
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
    • תחילת נעילה - 1994
  • מחקר
    • The Book Object - Out of the Research
    • ציורי דיוקן עצמי - מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • אומנות בחינוך
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • מיזמים
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

בלוגיסטיקה

אנו נדונים להיות חופשיים

קטגוריות בלוג

  • new בחר קטגוריה (0)
  • אמנות (53)
    • מיצב (3)
    • מיצג (15)
    • עבודות סביבתיות (4)
    • שיר וציור (11)
    • שפת הגוף (5)
    • תערוכות (8)
  • כללי (8)
    • אמנות וחינוך (1)
      • ישיבה תיכונית לאמנויות (1)
    • שיר סיפור (1)
    • שירה (5)
    • תכנים אישיים (0)
  • ציור ושיר (5)
  • קול קורא (4)
  • שירה (1)

פרסומים אחרונים בבלוג

  • קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם
  • ארבעים שנה אקוט בדור - יומולדת 40 למלחמת יום הכפורים
  • וכפיה תמכו פלך - תערוכה - נורית צדרבוים
  • זה בא וזה הולך - וכלום לא קורא ( או שהכל קורה)
  • לא נגמר לי הסוס - ואיך זה לעזאזל קשור לאמנות ?

לפרסומים קודמים

פרסומים פופולריים

  • בשעת האפס התאפסתי - והעשן התפוגג.......
  • 'נשות המדבר' שלי הודחו - ואיך זה התקשר לי לסזאן כנחמה פורתא
  • תופרת אני ותופרת - וגם מושכת בחוטים
  • תערוכה על הגדר
  • "שריפות הן הדבר הכי טוב עבור יערות" - כך כתבה לי חברתי ל'

לפרסומים קודמים

שפות

  • English English
  • עברית עברית
דף הבית » בלוגים » הבלוג של nuritart

'קולאג' המראות' - ( החג של החגים 2 - 1996)

נשלח על ידי nuritart ב-ו', 11/11/2011 - 12:33
  • אמנות
  • דו קיום יהודי ערבי
  • וואדי ניסנאס
  • מראות בוואדי
  • נורית ארט
  • נורית צדרבוים
  • עבודות סביבתיות
  • פסטיבל החג של החגים 1996
  • קולאג המראות
  • קולאג'
  • רב תרבותיות

באותה שנה, 1996, המראות של הוואדי לא הרפו ממני. כבר סיפרתי שצילמתי בוואדי בכל פינה, כאחוזת אמוק. כל מפתן וכל סף, כל חלון וכל סורג, כל אבן ומרצפת. כל דבר שנראה לי הכי טיפוסי, הכי מאפיין של הוואדי, והכי אוריינטלי, בתוך עיר שוקקת חיים שמהווה בעיני סמל לרב תרבותיות.


חוויתי את חוויית הוואדי, הסכמתי להשתתף בפרויקט 'החג של החגים' – שעדיין היה בחיתוליו והחל את צעדיו הראשונים והמהוססים. מצוידת בעשרות תמונות, שנולדו אצלי בתוך המצלמה האנלוגית, חזרתי אל שולחן העבודה שלי. מוכלת במראות שחוויתי אני שואלת מה אני עושה? מה יהיה הפרויקט שלי – בתוך השכונה הציורית הזאת, שידעה גם זמנים של סבל? שכונה שפרנסי העיר החליטו להפוך אותה ל'אקו מוזיאון' (מוזיאון פתוח), ל'גלריה ללא קירות', ל'במת תצוגה למייצבים ומיצגים'. מעט אמנים הבינו זאת, אלה שהבינו זאת, כמו שגם רצו להירתם לפרויקט שיש לו גם משמעות חברתית , לקחו חלק בפרויקט ואני הייתי ביניהם.

 

אמרו לנו שהפרויקט נולד ומתקיים בשם השאיפה ל 'דו קיום' – לדבר עם ובשם הדו קיום, לדבר בעד דו קיום ולהוכיח זאת הלכה למעשה. וואדי ניסנאס הפך להיות כור ההיתוך של רב תרבותיות, דו קיום, יהודים ערבים (מוסלמים ונוצרים) אמנים וזבנים בשוק כולם יחד חברו. קולאז' של תרבויות ודתות, קולאז' של אנשים ודעות, קולאז' של אמנים כל אלה הפכו להיות בעבורי השראה לקולאז' המראות.  כ"שמצרפים אז מצרפים" (קולאז' – מקור בצרפתית. תרגום המילה קולאז' – מצרף – צירוף), אמרתי לעצמי.

 

'מראות בוואדי' - זו הייתה הכותרת של הפרויקט שלי באותה שנה. זאת משום שהרגשתי מצד אחד כמו אותה עליזה בארץ המראות, ומצד שני המראות בוואדי הותירו בי את רישומם. אמרתי, אחזיר לוואדי באותה מטבע. אחזיר לו במראות. והתחלתי ליצור מראות. ושוב כמו אותה עליזה, בארץ המראות שאני ביקשתי כאן ליצור, בחרתי לעשות סדר אחר. כמו שאמרה עליזה כשעברה לצד השני , מבעד למראה " החדר הזה אין מקפידים בו על הסדר כבשני". אכן, לא הקפדתי על הסדר שנקבע בשכונה. יצרתי קולאז'ים ובהם עולם וסדר אחרים ( כפי שאסביר בהמשך).

 

ברשימתי הקודמת, 'מראות בוואדי'- החג של החגים 1 הראיתי כיצד גייסתי מראות אמתיות לצורך העניין.

 

פרויקט מספר 2 באותו אירוע התבסס כולו על הצילומים שצילמתי. יצרתי מראות חדשים לוואדי. יצרתי קולאז'ים מתוך אותם צילומים. במילים אחרות, פירקתי את המראות של וואדי לגורמים, ולחלקים קטנים, שברתי צורות מוכרות, ערבבתי ביניהם ומהם יצרתי מבנים ומראות חדשים. מתוך נופי הוואדי יצרתי נופים חדשים. הוואדי והמראות שקלטתי בו היו בעבורי מקור השראה שממנו יכולתי לייצר עוד מראות, עוד נופים. בדרך זו שחזרתי, ושכפלתי, והגדלתי את המראות הנתונים של הוואדי.

 

בקולאז'ים לא עשיתי הבחנה בין שמים לארץ ולא ניסיתי ליצור נופים ריאליים. יצרתי מצבים חדשים, תמונות נוף שלא התכוונו לחקות ולייצג את המציאות הקיימת, אלא לקחת מתוך המציאות הקיימת נתונים ומהם ליצור מציאות חדשה. אפשר לראות זאת כמטאפורה לרעיון של דו קיום – של האפשרות לצרף ולקשור בין תרבויות, לשים אותם יחד גם אם הם שונים, ואולי גם להפוך חלום למציאות.



מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996

 

היצירות שנולדו מתוך הקולאז'ים, הם לא הוואדי (הוואדי הוא הוואדי והיצירות הן יצירות). זהו גוף עבודות, יצירות, שכבודן במקומן מונח כיצירות ואלה עומדות בפני עצמן כאשר מקורות ההשראה שלהם הם המראות שנחשפו אלי בוואדי שאני נחשפתי אליהם וספגתי אותן באופן שספגתי.

 

כך קיבלתי סדרה של שנים-עשר יצירות - קולאז'ים -  שהציגו מראות חדשים של הוואדי, שממנו הם הפיקו את המראות שהיו ההשראה.



מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996    

 


עתה היה עלי להביא מראות אלה בחזרה אל הוואדי, שהרי שם הן אמורות להיות מוצגות. בחרתי לי חלל תצוגה אוטנטי וטבעי. מצאתי את המאפייה המקומית (ניתן לראות אותה בסרטון שמוצג ברשימה 'מראות בוואדי' – החג של החגים 1). במאפייה מצאתי קיר אחד מקושת צבוע לבן. וכך בין הטבון וריח הפיתות והזעתר, ליד האופים המיוזעים, על קיר אחד לבן, במקום צנוע שאיש לא יודע עליו, היו תלויים על הקיר שנים עשר קולאז'ים שמדת המסגרת שלהם זהה. המסגרות היו בצבע כחול, ובכך הם יצרו דיאלוג סמוי וגלוי עם המסגרות הכחולות של המראות שהיו מקובעות על קירות הבית הנטוש. הכחול, כבר אז, תפס את מקומו כמי שימשיך וילווה אותי בכל שמונה השנים שבהם פעלתי בוואדי.

 

התקבלה תערוכת זוטא בתוך מאפייה מהבילה- הפנים החדשות של הוואדי.



מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996      מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996


 

אך לא היו אלה רק הפנים החדשות של הוואדי כפי שהם עולים מתוך עבודות הקולאז', אלה גם הפנים החדשות של הוואדי שבתוך מאפייה מתקיימת תערוכה, כמו גם בכל מקום אחר בו.

 

והעניין עדיין לא תם בכך.

 

הקולאזים, כאמור, נוצרו מתוך תמונות שצילמתי שאותם הדפסתי ואחר כך חתכתי והתמשתי בהם כחומר גלם לעבודה. כאשר הקולאז'ים היו מוכנים, צילמתי אותם לשקופיות. ובלילות החורפיים במהלך כל חג החנוכה (שזה היה שיאו של הפסטיבל) הייתי מגיעה לוואדי, בונה לי עמדה יציבה ממול לבניין הגדול שעליו הרכבתי את המראות, והייתי מקרינה באמצעות מקרן שקופיות את השקופיות על קירות המבנה (זה היה עדיין עידן אנלוגי – מצגות לא היו דבר של יום ביומו).

 

וכך, כפי שניתן להבין, יצרתי עוד ורסיה של מראות. הפעם על 'בית המראות' הוקרנו מראות נוספים, דבר שיצר והוסיף עוד מראה לוואדי. בניין המראות שלי עכשיו מקרין עוד וריאציה של מראות ונופים. הוא הפך להיות מסך שקולט ופולט ממנו מראות שנוצרו מהוואדי ובאותה שעה גם יצרו אותו.


מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996     מתוך קולאז' המראות - פרוייקט בוואדי ניסנס ב'חג של החגים' - נורית צדרבוים 1996



וכך קולאז' המראות הוא לא רק הקולאז' הפיזי המוחשי שיצרתי, אלא כל תפיסת המראות שאותה הצגתי ברשימות אלה.

זו הייתה שנתי הראשונה, כיוצרת וכאמנית בוואדי – שנה שבה הרגשתי כמו 'עליזה בבית המראה' – תופעה, שלימים ידעתי, מהלכת על קו התפר הדק שבין מציאות לאגדה.

 

ועוד הערה אחת קטנה. זה היה מזמן – 1996 – מים רבים זרמו בנחלים וגם בתעלות הניקוז שבוואדי. נראה היה שיצירות אלה נשאבו אל תהומות הנשייה. אך לא. הרשימות שלי האלה, והעלאת הדימויים אל המרחבים האינסופיים של הרשת, נותנת להם גם חיים חדשים וגם אולי חיי נצח.



צפו בסרטון - הסרטון מציג את כל האוסף בשלמותו

 

 

 





©כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים

  • הבלוג של nuritart
  • Share

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]